Totul despre cardurile de energie: condiții de acordare, beneficiari eligibili, sume decontate
Această măsură se referă la compensarea parțială a prețului la energie cu ajutorul unui card de energie. Descoperă în continuare ce este mai exact acest card, ce valoare are și care sunt criteriile pe care trebuie să le îndeplinești pentru a fi eligibil.
- Ce este cardul de energie
- Care sunt condițiile de acordare? Cine poate beneficia de acest ajutor
- Când și cum poți intra în posesia cardului
- Ce să faci dacă nu ai primit cardul de energie
- Cum poți folosi cardul de energie? Pentru ce facturi se aplică
- Cum poți face plata cu cardul de energie
- Ce acte sunt necesare pentru plată
- Ce este certificatul de validare a datoriei
- Cum poți plăti online factura de energie, folosind cardul de energie
- Poți retrage banii în numerar de pe cardul de energie?
- Până când sunt valabile cardurile de energie?
- Cum poți să adopți un comportament smart de consum. Sfaturi utile
Ce este cardul de energie
Cardul de energie este un sprijin oferit de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene românilor vulnerabili, pentru plata facturilor de energie. Acest sprijin provine din fonduri europene și are o valoare de 1.400 de lei, care se acordă în două tranșe egale, de 700 de lei.
Care sunt condițiile de acordare? Cine poate beneficia de acest ajutor
Cei care beneficiază de acest ajutor sunt românii vulnerabili care îndeplinesc următoarea condiție: venitul net, per coabitant, la nivelul unui loc de consum, este de cel mult 2.000 de lei. Concret, iată care sunt categoriile de oameni care ar putea beneficia de cardul de energie:
- Pensionarii cu venitul sub 2.000 de lei, inclusiv.
- Pensionarii de invaliditate cu venitul sub 2.000 de lei, inclusiv.
- Persoanele cu handicap grav, accentuat sau mediu cu venitul sub 2.000 de lei, inclusiv.
- Familiile cu alocații de susținere.
- Familiile/ persoanele care beneficiază de ajutor social.
Bine de știut:
- Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de acest sprijin o singură dată.
- Dacă la un loc de consum domiciliază mai mulți beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum. Cu toate acestea, pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeași adresă de domiciliu.
- Factura care se dorește a fi plătită poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuiește la adresă. În schimb, adresa locului de consum trebuie să coincidă cu domiciliul declarat al beneficiarului.
Când și cum poți intra în posesia cardului
Cardul de energie se acordă în două tranșe. Prima tranșă a fost în perioada 1-28 februarie 2023, iar a doua tranșă se acordă în perioada 1-30 septembrie. Cei care își păstrează calitatea de beneficiar vor putea utiliza cardul primit și pentru tranșa a doua, iar cei care devin între timp eligibili, vor primi cardul începând cu luna septembrie.
- Bine de știut: Cardul ajunge la domiciliul beneficiarului, prin Poșta Română (poștaș). Confirmarea de primire este obligatorie.
Ce să faci dacă nu ai primit cardul de energie
Să presupunem următorul scenariu: ai primit înștiințare că ești exclus din lista de beneficiari pe motiv că venitul de eligibilitate depășește plafonul de 2.000 de lei net/ membru la locul de consum.
Dacă în realitate locuiești singur, iar ceilalți colocatari figurează doar scriptic la locul de domiciliu, este necesar să te adresezi primăriei de care aparții pentru a se întocmi o anchetă socială din care să reiasă câte persoane locuiesc de fapt și de drept la locul de consum.
Ancheta socială se predă în termen de 10 zile la oficiul poștal de care aparții, iar dacă se constată eligibilitatea, se va emite cardul de energie.
Bine de știut: Dacă din motive medicale nu poți să te adresezi personal primăriei, ai posibilitatea de a împuternici o altă persoană pentru a face această acțiune în locul tău.
Dacă motivul pentru care nu ai primit cardul este altul, atunci pentru clarificarea situației, dar și pentru alte informații în legătură cu sprijinul pentru compensarea prețului la energie, poți să apelezi serviciul de Call Center din cadrul C.N. POȘTA ROMÂNĂ. Numărul de telefon este: 031 99 66.
Cum poți folosi cardul de energie? Pentru ce facturi se aplică
Cardul de energie poate fi folosit pentru plata următoarelor bunuri/ servicii:
- energie electrică;
- energie termică centralizată;
- gaze;
- butelie;
- lemne pentru foc;
- păcură;
- peleți.
Cum poți face plata cu cardul de energie
Plata facturilor cu cardul se poate efectua la orice oficiu al Poștei Române sau la poștașul care se deplasează la domiciliul beneficiarului. Procesul de plată poate fi împărțit în 2 pași:
- Completezi plata prin mandat poștal către contul furnizorului de energie.
- Primești de la Poștă dovada plății care include următoarele informații:
- valoarea plății efectuate;
- datele furnizorului către care s-a efectuat plata;
- suma disponibilă rămasă pentru următoarele plăți.
Ce acte sunt necesare pentru plată
Pentru a efectua plata cu ajutorul cardului de energie, ai nevoie de următoarele documente:
- cardul de energie;
- actul de identitate al beneficiarului;
- factura curentă/ restantă sau un alt document justificativ. Documentul justificativ poate fi:
- înștiințarea din partea furnizorului;
- certificatul de validare a datoriei din partea asociației de proprietari/locatari, în cazul plății încălzirii în sistem centralizat de termoficare.
Bine de știut: Beneficiarul poate opta să plătească doar energia termică, doar energia electrică sau pe ambele. Dacă suma datorată depășește valoarea cardului (700 de lei per tranșă), diferența poate fi achitată, la Poșta Română, în numerar.
Ce este certificatul de validare a datoriei
Certificatul de validare a datoriei este emis de asociația de proprietari/ locatari și are scopul de a certifica datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin față de asociație, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat.
Cum poți plăti online factura de energie, folosind cardul de energie
Pe lângă procesul de plată menționat anterior, poți să folosești cardul de energie și pentru plăți online, efectuate de pe dispozitivul preferat. Iată cum poți face asta în doar câțiva pași:
- Accesezi Plaforma Poștei Române;
- Alegi opțiunea “Furnizor” din prima căsuță, iar din câmpul următor alegi furnizorul: “RO22000460 – PPC Energie S.A. – Energie electrică și gaze naturale” sau “RO24387371 – PPC Energie Muntenia S.A. – Energie electrică și gaze naturale”;
- Introduci codul cardului de energie (este format din litere + cifre și îl găsești în partea dreaptă a cardului, sub codul de bare);
- Adaugi CNP-ul beneficiarului cardului de energie (un singur CNP în cazul mai multor beneficiari) și bifezi obligatoriu căsuțele “Acordul datelor personale” și “Nu sunt robot”;
- Apeși butonul “Trimite” și se deschide o nouă pagină, unde este afișat soldul cardului (suma de bani disponibilă pe cardul de energie);
- Adaugi adresa de e-mail unde alegi să primești confirmarea plății și suma de plată (poți adăuga valoarea totală sau parțială a facturii)
- Selectezi una din căsuțele colorate cu gri: “Beneficiar” (dacă pe card este menționat numele tău) sau “Împuternicit” (dacă ești curator, tutore sau împuternicit legal);
- Încarci cele 3 documente în format PDF, JPEG, PNG: copie după cartea de identitate, copie după cardul de energie, factura de energie;
- Bifezi obligatoriu căsuțele cu cele două informări și “Nu sunt robot” apoi apeși butonul “Trimite”.
Și gata! Cererea de plată a fost înregistrată!
Primești pe ecran cât și pe adresa de e-mail confirmarea cererii de plată, pe baza informațiilor transmise de tine.
Termenul de soluționare a unei cereri de plată este de 5 zile, iar răspunsul privind acceptarea sau neacceptarea cererii de plată va fi transmis pe adresa de e-mail menționată de tine.
În momentul în care suma de plată va fi transferată către furnizor, soldul cardului de energie va fi actualizat.
Poți retrage banii în numerar de pe cardul de energie?
Scopul exclusiv al cardului de energie este de a achita facturile la energie. Din acest motiv, nu este posibilă retragerea banilor în numerar de pe cardul de energie.
De asemenea, cardul nu poate fi vândut sau donat. Nerespectarea acestei instrucțiuni poate atrage o amendă contravențională de până la 60.000 de lei.
Totodată, plata pentru alte produse sau servicii care nu sunt destinația cardului se plătește cu o amendă contravențională de până la 6.000 de lei.
Până când sunt valabile cardurile de energie?
Cardurile de energie sunt valabile până în data de 31.12.2023. Cu toate acestea, plățile se pot efectua până în data de 27.12.2023.
Bine de știut: Sumele rămase neutilizate la expirarea cardului se anulează.
Asigură-te că plătești exact cât consumi, prin transmiterea în timp util a indexului. Astfel, te asiguri că factura va fi emisă în concordanță cu datele oferite. Instalează-ți aplicația myPPC și activează push notification pentru a fi anunțat când este perioada de transmitere a indexului. În acest mod, poți să-ți monitorizezi lunar consumul de energie și să iei decizii pe baza acestuia.
Cum poți să adopți un comportament smart de consum. Sfaturi utile
Un comportament bazat pe decizii inteligente te poate ajuta să obții un consum optim de energie, fără să faci schimbări radicale în comportamentul tău de consum.
Iată câteva exemple de obiceiuri sănătoase de consum pe care le poți adopta, conform EPG (Energy Policy Group):
- folosește mașina de spălat doar atunci când ai suficiente haine pentru un ciclu întreg de spălare;
- înlocuiește becurile convenționale cu unele de tip LED;
- scoate din priză aparatele electronice și electrocasnice atunci când nu sunt folosite;
- nu mai activa modul „standby” atunci când nu folosești calculatorul sau laptopul, ci închide complet dispozitivul.
La fel ca în cazul unui consum responsabil de energie, și protejarea mediului înconjurător și, implicit, a comunității din care faci parte, este una dintre responsabilitățile tale. Din această perspectivă, digitalizarea este un instrument excelent pentru o tranziție rapidă către o economie circulară, neutră din punct de vedere climatic și mai rezilientă.
Așadar, trecerea de la factura offline la cea online e un gest simplu pe care-l poți face pentru un stil de viață mai prietenos cu mediul înconjurător. Această acțiune susține și demersul nostru de a economisi 300 de tone de hârtie până la finalul anului 2023. Producția unei asemenea cantități de facturi fizice ar implica emiterea a 175 de tone de emisii de carbon în atmosferă, echivalentul a 385 de drumuri dus-întors Constanța–Arad parcurse de un autoturism mediu alimentat cu benzină.
Echipa noastră îți este aproape
Noi suntem alături de clienții noștri prin oferirea de sfaturi și recomandări practice pentru reducerea consumului de energie – o recomandare la nivelul Uniunii Europene.
Totodată, suntem deschiși la noi tehnologii care permit o distribuire a energiei electrice în mod durabil. De aceea, punem accent pe rețele smart și surse regenerabile și investim și dezvoltăm modalități inovatoare pentru gestionarea energiei la nivel de consumator.
Lucrăm constant la adaptarea serviciilor noastre la nevoile reale ale oamenilor, pentru a-i ajuta să consume responsabil energia electrică. De asemenea, promovăm digitalizarea și folosirea contoarelor inteligente și dezvoltăm servicii pentru a ne adapta rapid provocărilor globale, în centru fiind mobilitatea electrică și conectivitatea.
Suntem deschiși la parteneriate în domeniile cercetării, tehnologiei și dezvoltării de produse pentru a putea oferi clienților noștri cele mai bune servicii în materie de energie.
Adoptarea unui comportament smart de consum se numără printre principalele acțiuni pe care le poți face pentru a-ți optimiza consumul de energie. Mai mult decât atât, dacă te afli în categoria clienților vulnerabili, ai posibilitatea de a beneficia de sprijinul în valoare de 1.400 de lei acordat de Guvernul României. Folosește-te de informațiile prezentate în acest articol și acționează în consecință.