Ce este RO e-Factura?
Sistemul naţional privind factura electronică numit RO e-Factura este reglementat prin art. 3, alin. (2) OUG nr. 120/2021, cu modificările și completările ulterioare și reprezintă ansamblul de principii, reguli şi aplicaţii informatice având drept scop primirea facturii electronice de la emitent, stocarea prin mijloace electronice a facturilor şi transmiterea către destinatar.
- Ce este factura electronică?
- Ce este programul e-Factura?
- Ce presupune sistemul e-Factura, de la 1 Ianuarie 2024?
- Ce poți face dacă ești client business?
- Cine este obligat să trimită e-Factura?
- Se aplică e-Factura pentru clienții cu cetățenie din afara României?
Ce este factura electronică?
Factura electronică este factura emisă, transmisă și primită într-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronică și automată.
Proiectul „e-Factura – sistem obligatoriu de facturare electronică“ a fost demarat de către Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală în vederea eficientizării colectării impozitelor și taxelor, vizând în principal îmbunătățirea și consolidarea gradului de colectare a TVA și prevenirea/combaterea evaziunii fiscale.
Poți găsi mai multe informații despre RO-eFactura pe site-ul Ministerului de Finanțe.
De ce anume ai nevoie pentru a încheia contractul de furnizare a energiei electrice
Ce este programul e-Factura?
Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura a fost creat pentru operatorii economici în vederea emiterii și primirii facturilor.
În momentul de față, clienții către care transmitem factura prin intermediul RO e-Factura sunt doar aceia care au CUI sau CIF în sistemul nostru informatic.
Ce presupune sistemul e-Factura, de la 1 ianuarie 2024?
Sistemul RO e-Factura are 2 componente:
- obligativitatea de a trimite toate facturile prin sistemul e-Factura către clienții români începând cu 1 ianuarie 2024;
- obligativitatea de a primi toate facturile de la furnizorii români prin e-Factura începând cu 1 iulie 2024.
În perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2024 facturile se vor trimite prin intermediul RO e-Factura, însă și prin modalitatea aleasă de client (poștă/e-mail).
Dupa 1 iulie 2024, doar e-Factura va fi acceptată – orice factură trimisă după 1 iulie prin orice altă modalitate își pierde statutul fiscal, nefiind un document justificativ în contabilitate.
Ce poți face dacă ești client business?
Clienții business au nevoie de un certificat digital calificat, adică o semnătură electronică achiziționată de la un furnizor autorizat și acreditat conform cerințelor Regulamentului eIDAS nr. 910/2014. Este nevoie să verifici dacă semnătura este agreată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și să o înregistrezi pe site-ul acesteia.
Cine este obligat să trimită e-Factura?
Începând cu 1 ianuarie 2024 toate firmele din România și toate entitățile care desfășoară activitate economică vor fi nevoie să trimită factura electronică. Acestea sunt de tipul SRL, PFA, II (întreprindere individuală), ONG cu activitate economică, cabinete medicale, PFI, toate formele de organizare care desfășoară o activitate economică (indiferent dacă sunt sau nu platitori de TVA) și care facturează către persoane juridice..
Factura este obligatoriu să fie transmisă prin sistemul e-Factura în maximum 5 zile de la emitere, acest termen fiind valabil doar în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2024.
Se aplică e-Factura pentru clienții cu cetățenie din afara României?
Toate operațiile și prestările de servicii B2B care au loc pe teritoriul României trebuie transmise prin RO e-Factura. De asemenea, poți cere suport în call center-ul ANAF, sau pe chat-ul acestora.